movies to watch

måste verkligen tipsa om två starka filmer. jag har sett dom fler än en gång kan jag lova och jag rekomenderar verkligen alla att kolla dessa filmer.

HOTEL RWANDA
"År 1994 skedde den kanske mest sinnessjuka etniska rensningen mänskligheten har beskådat. Under en tremånadersperiod blev över en miljon Tutsi-flyktingar brutalt mördade av Hutu-rebeller i Rwanda. Trots att vi lever i en värld av ändlösa kommunikationsmedel och ett nyhetssamhälle som aldrig sover lyckades resten av världen stänga sina ögon för vad som pågick. Men en person vägrade blunda. Detta är den sanna historien om en mans kamp för att rädda så många flyktingar som bara står i hans makt genom att erbjuda dem skydd i det hotell han är föreståndare för. Genom sitt enorma mod och stora hjärta lyckades han rädda livet på mer än tusen flyktingar som annars hade gått en säker död till mötes".
 

den är så jävla hemsk, så smärtsam,  jag grinade nästan igenom hela filmen. nämen, den är jävligt sorglig, speciellt när man tänker på att allt det där verkligen har hänt på riktigt. man blir jävligt berörd. man skäms. den är verkligen, verkligen, verkligen värd att se. helt klart!

FLYGA DRAKE

"Baserad på en av vår tids mest hyllade romaner är Flyga Drake en djupt rörande berättelse om vänskap, familj, förödande misstag och försonande kärlek. I ett splittrat land på väg mot krig är två barndomskompisar, Amir och Hassan, på väg att slitas isär för alltid.
Det är en härlig eftermiddag i Kabul och himlen lyser av upprymd glädje över en oskyldig drakflygarturnering. Men i efterdyningarna av dagens seger, kommer en pojkes skrämmande svek att leda till en katastrof och ett episkt sökande efter försoning.
Nu, efter att ha levt i USA i 20 år, återvänder Amir till ett farofyllt Afghanistan hårt styrt under Talibanerna för att konfrontera de mörka hemligheter som fortfarande förföljer honom och för att en sista gång försöka ställa saker till rätta".


denna film är också jävligt djup. man kan inte tänka sig att det landet någonsin blommat, men man får verkligen uppleva det både före och efter kriget. det är jättehemskt. läser just nu boken på engelska, har dock inte kommit så långt. men det sägs att filmen är bättre än boken. men jag tror att man ska läsa boken och kolla filmen, för det är svårt att verkligen få en ordentlig bild om man bara läser. när jag försökte få jossi att kolla den med mig igen så sa hon att hon inte ville kolla någon turkfilm, men hon är nog för liten och trög för att verkligen fatta.

SÅ VAD NI ÄN GÖR. SE DESSA TVÅ FILMER.
NI KOMMER INTE BLI BESVIKNA, DET LOVAR JAG!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design av Tasnim
Headerbild från WallpapersWide