the winner takes it all

hej, hej, hemskt mycket hej
det är väl dags att ta tag i bloggandet så man kommer ikapp. hade tänkte skriva om allt som hänt den senaste veckan, och det är mycket. får se hur mycket jag kommer ihåg.

tisdag började våran resa. olle var inlastad och klar strax efter tio. gjorde några kortare stopp efter vägen innan vi stannade i umeå. lastade av hästen på hippologum, ställde in han i en box i tävlingsstallet. gick en runda och kollade runt eftersom jag aldrig vart där. riktigt fint ställe alltså. vi bodde på gymnasiet next door, i elevhemmet. hade ett eget litet rum. ganska mysigt att bo på ett sånt ställe som elev. nära till skolan, och allt sånt.
upp tidigt på onsdag. lastade hästen och rullade de resterande 50 milen. var framme i högbo på eftermiddan. installerade olle i sin box i tävlingsstallet. slängde in våra väskor i en skrubb medans dom byggde sängar i rummen åt oss. lite senare gick vi och kollade när dom hade lektion där på ridskolan. ena gruppens ridlärare var tio minuter sen, haha, påminde mig om någon ;) kollade lite hoppning i det andra ridhuset. när dom var klar skulle vi fixa olle, men hade så gott om tid att vi kikade när det dressyrades. alltså, dom red öppna på medellinjen, något som är bland det svårare tydligen. dom var kanske åtta pers som red på en halva i ridhuset, en av dom red hästen på tygeln, dock så red hon smygande sakta. alla hade stora sitsfel, inte en enda satt någorlunda ordentligt. det var kanske en som det fanns lite hopp för. hon hade iaf lite känsla, även om det såg fult ut. dom krockade nästan och alla tänkte bara på sig själva. shit, det var helgalet att se. senare på kvällen red lotta lite i ridhuset. longerade först olle och jävlar vad han sprang. han tyckte det var hur skönt som helst att få springa av sig.


på torsdag började tävlingen inte förrän tre. så olle fick gå ett kort pass innan den. john och olle hoppade 110 cm. det gick jättebra och dom nollade, och blev 4:a av 78 starter. inte alls illa. där borta är det nästan sommar måste jag bara säga, det är nice. hjälpte annika lite. fixade lite medans dom trimmade två kusar. fick dessutom börja äta godis. godislöfte i två år. så läskigt, men så kul att äntligen få sätta en karra i käften. smakade dock inte så mycket. och läsken jag hittills smakat har nästan fått mig att börja grina av kolsyran, haha.
på fredag gick olle 120 cm. såklart duktig då också, fast tyvärr en rivning. dom hade tredje bästa tiden av 130 starter, och han har aldrig gått mot klockan tidigare, så inte så konstigt ifall det gick lite för snabbt ;) annika var själv, så vi hjälpte henne lite. gick ut och promenerade med stampe på förmiddan. sen gick han 130 cm, nolla och 2:a av 107 starter.
undine gick 140 cm, nolla och 11:a av 48 starter. cool hill gick 140 cm, och rev tyvärr ett i grunden.
lördag skulle olle först gått 120 cm igen, men det blev ändring. så det blev en 135 debut. det gick kalas. nollade och blev placerad 18 av 133 starter, så det var skitbra ju. annikas kusar gick 150, duddi var riktigt duktig, medans calle bestämde sig för att dra ner fyra bommar. sten gick också 135 och petade ner första hindret i grunden. osis. alla ankans hästar är riktigt snälla och trevliga. och calle är verkligen en snäll hingst, hade man inte vetat så hade man nog aldrig trott att han var hingst. och olle är också en riktig pärla på tävlingar. man ser hästar som nästan river boxarna, lever om och bankar på dörren, helt galna när man leder dom och så. då inser man hur härlig olle och di andra är.
sen på kvällen for vi ut och åt som vanligt. blev ett thaiställe. det var sent, nästan tio. beställde mat och skulle äta där. typ värsta baren hamnade vi i och det var värsta rajtantajtan där. massa medelålders fyllsesvin som sjöng och dansade. gamla tanter som klädde sig som små fjortisar and so on. lite creepy. skulle springa ut till bilen och hämta kameran, och just då höll en kille som jobbade där på att stänga grinden. han hade rakad skalle, och min första omedvetna tanke var något i stil med gangster, hårding. sen vände han sig om, och jag vet inte hur jag lyckades få orden ur min mun, för jag blev helt paff. han hade så underbara ögon att det inte är sant. så snälla och fina, helt galet. så det var en sjukt snygg kille liksom. sen fick jag egentligen inte vara där eftersom jag inte är arton än, men vi skyndade oss och drog fortast möjligt.


på söndag blev det inge tävling för olle. lotta ville att han skulle starta 140 cm. men john var väl lite osäker, så det blev inget. 125 cm var typ sist på dagen och vi skulle hem. kollade när annika red sin första klass och sen drog vi oss hemåt. ganska hemskt, men ändå ganska skönt. fast ju längre norr man kom, desto mindre grönare vart det. stannade i sundsvall och åt på max. fattar inte varför alla tjötar om att max har godaste hamburgarna. inte fan vet jag om jag kan hålla med. inte smakar dom väl bättre än någon annanstans? i så fall tycker jag att dom hamburgarna jag åt i usa på donken var tio gånger mumsigare. sprang sen över på donken och köpte en mcflurry, och då var min dag gjord :) fast osis att inte den smaken jag ville ha fanns. åkte vidare till umeå. lämnade hästen på hippo igen och vi drog till vårat hotell. så skönt. tog en dusch innan jag dök ner i rena, fräscha lakan i en mjuk säng. snacka om att jag sovde gott. hotellfrulle på morgonen innan vi for till stallet och fixade klar ollebus och rullade hem. stannade i jävre och jag fick en nostalgikick. saknar det stället, a lot. sen tror jag att jag råkade somna en stund. även om jag envisades om att vara vaken. well, sista stoppet i svartbyn och sen var det inte långt kvar. väl hemma lastade vi av och fixade lite. pussade på valle som inte verkade ha saknat mig, haha. snarare glad över lite semester från mig. körde sen lite bil hem och på stan. fan för gällivares smala gator och mammor som är överrädd om backspeglarna ;)


sammanfattningsvis då. det har vart en kalas vecka. har haft skoj och det var en kul upplevelse. tävlingsskötare är nog dock inget för mig, jag är alldels för långsam, hehe. trevligt att träffa annika, och se alla duktiga ryttare. och även dom knepigare. fan vad fult det är när dom efter sin ritt går in och spöar, sporrar och är elak med sin häst om det gått dåligt. blir så arg. ska man göra det så gör det fan på banan och inte fem minuter efteråt. hur ska hästen fatta vad den gjort då? skit samma. och nu kan jag lova att jag är less på att äta ute, vilket jag inte trodde man kunde bli. tjalalala, jaja, nu har jag försökt dra ihop en resume. har säkert missat massa jag ville berätta om. har lagt in dom flesta bilderna här. så kolla igenom dom vettja. och kommentera gärna :) ciao

Kommentarer
Postat av: Bea

Gissa om det låter härligt! Allting förutom det där med att dom straffar hästen i efterhand, man kan ju tro att dom vet vad dom pysslar när det rids på de där nivåerna.

2009-05-14 @ 20:09:27
URL: http://linneacatharina.blogg.se/
Postat av: Jk

det var helt awesome :> ja, man tycker ju det, usch.

2009-05-15 @ 00:36:45
URL: http://jjessica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design av Tasnim
Headerbild från WallpapersWide