My first

Hej, hej, hemskt mycket hej
Måste bara skriva om min första tävling. Även om det är typ en månad sen. Men vill skriva om den mest för min egen skull. För att kunna gå tillbaka och läsa om den senare i framtiden om jag vill.

 
Ingen kontakt med sadeln, benflax, check.


Kan ju börja med att tisdagens hoppträning, alltså sista innan tävlingen var väl typ en av dom sämre, haha. Vi var ute och hoppade bana och titthinder. Tiamo är inte annars tittig när vi hoppar hindrena och han hade redan hoppat dom flesta. Men han var faktiskt tittig och hyper hela lektionen. Från framskrittningen till slutet. Ganska ovanligt. Han stannade på framhoppningshindret som var ett plank, men tog bara om det och sen hoppade han den utan tvekan. Hoppade igenom hela banan sen. Har för mig att det var ganska haffsigt och jag red inte så väl. Sen på sista hindret, vattenmattan så stannade han typ 3 gånger. Det har liksom aldrig hänt. Han har stannat 1 gång på hela vår hoppkarriär typ. Men som sagt han var tittig hela passet. Men vi kom oss över i alla fall ;) Höll väl på flyga av ett par gånger också. Hängde väl i knävecket minst två gånger. Han hoppade mig ur sadeln. Vi hoppade helt galet och jag var tio meter över honom. Men satan att jag satt kvar, stolt same! Men ja, ni kan ju förstå hur känslan inför tävlingen var .. Jenkan fota lite i alla fall.


Försöka lyfta hästen över hindret, check.


På fredag var det massa fix och don. Badande och smörjande och allt som hör till. Sen var det en massa stress eftersom en hel del annat också skulle göras. Kvällen var a mess, men jobbigt när folk inte ställer upp och tänker efter. Eller vet inte hur man ska skriva det, så skitsamma. Men ska tänka efter en gång extra innan jag ställer upp på massa annat.

Lördag då. Red första klassen som började 9.00. Det var en 0,90 m clearround. Alltså är man felfri får man en rosett när man går ut. Det var 10 startande i den klassen. Och fyra stycken var felfria. Jag och Tiamo var en av dom! Tjoho. Det var en bra runda. Alla 8 språng var helt bra, kom rätt på alla hinder. Så det var superkul :) Sen såg jag nu i efterhand när jag kolla resultat att jag hade snabbast tid av alla. Haha, till och med 7 sekunder snabbare än den efter oss. Jag dör, vad lustigt ;)
Ingen fotade den klassen typiskt nog. Men Felicia och Fanny har filmat alla mina klasser. Hade nog faktiskt kunnat dela med mig av denna klassens film, för den var minst illa, haha. Men har inget ställe att ladda upp filmen på så .. ;) Okej, nu ljög jag. Det ser förjävligt ut. Min ridning och sits, hahahahahaha, lol.


1 m debut, lördag, 0+ute. Hehe, kastar oss lite lätt framåt och över, ajabaja.


Red senare också 1 m. Min första en meters klass någonsin. Så ja, debut i 1 m kan man väl säga. Och första omhoppningen någonsin, stooort. Hestisen var lite trött och då springer han ännu fortare. Så jag tror jag bromsade lite mer i den klassen, haha. Inte alls någon toppenrunda inte. Grunden var på 7 hinder, och vi klarade alla dom. Redan då var det värsta lyckan. Sen körde jag noga i huvudet 8, 9, 10, galopp, galopp, oj, vad lång väg till nästa hinder, inte skulle jag väl rida såhär. Wops, precis när jag red förbi 11:an så kom jag på att det var ju det jag skulle hoppa. Så fick vända snabbt, blev helt crazy. Blev lagomt stressad. Och såklart var det ett av planken han stannat på på träningen. Så vi kom lite nära och istället för att bara kliva av lite nära som han brukar så stannade han och jag orkade inte trycka tillbaka mig i sadeln. Så jag gjorde i princip en avsittning framför hindret. Landade på benen, men blev omkulldragen när han backa. Dumma jag, dumma spaghettiarmar, dumma hinder. Haha, kom ju i alla fall till näst sista hindret i omhoppningen så jag var superdupernöjd! Med tanke på att minnas banorna är en av dom svåraste sakerna för mig! Fast var lite bitter på mig själv över missen och det. Tusiken. Men absolut inte onöjd över hästen. För han var grym och ställde upp till tusen då jag red om möjligt ännu sämre i den klassen. Wosch.


Lördag igen, stilig häst med knoppar. Suck, långa läder,
galen underskänkel, disgusting ryttare, check.


På söndag red vi bara 1 m. Den var mitt i smeten på dagen. Till att börja med blev allt stressigt. Så hann inte rida fram ordentligt. Bara just skritt, trav och galopp och sen snabbt hoppa fram. Fast framhoppningen kändes inte så jättedålig ändå vill jag minnas. Han tröck lite emot första hindret på banan så jag smackade och red på. Så han hoppade, men det blev typ jämfota. Men vi klara det. Sen gick det inte desto bättre. Ful ridning, riktigt ful och dålig. Sen hoppade jag duktigt 1-5 i ordning. Men uteslöt 6:an i mitt huvud just då. Så red 7 och 8:a och blev då utesluten när jag missat ett hinder. Fan alltså. Inte ens grunden kunde jag firra. Då vart jag ganska så sur på mig själv. Så onödigt.
Länk till resultatsida ..


Söndagens 1 m. Typ lol.


Men allt som allt är jag nöjd! Det var min första riktiga tävling. Och innan det har jag bara hoppat 3 gånger på klubbtävling. Jag har aldrig tävlat på 1 m banor, aldrig ridit omhoppning, aldrig gjort allt som har med riktig tävling att göra. Och så har jag extremt svårt att minnas banor! Sen skötte jag all framridning och framhoppning själv, också nytt. Men viktigast av allt, det var bland det roligaste jag gjort i mitt liv, jag hade verkligen superkul! Sen att jag fått turen att rida Tiamo gör det ju inte sämre. Han är en sån pärla. Han ställer verkligen upp. Han har lärt mig mycket och hjälpt mig nå enormt inom hoppning. Och om ni kunde se filmerna eller sett det i verkligheten så hade ni sett hur himla kul han tycker tävling är. Han springer med öronen spetsade framåt hela, hela tiden :)


Failbild. Hahaha, skrattar på mig. Första hindret på söndag.
Han stannade inte, hoppade bara lite jämfota. Vi klarade det i alla fall :)

Något som också var roligt var att många verkade genuint glada över mitt deltagande. Svårt att beskriva kanske, låter lite halvskevt. Men har ju bland annat lärt känna en del folk på tävlingar när jag groomat och så och när dom fick reda på att det var min första egna tävling vart dom helt prilliga typ. Så förvånande, men det gjorde en mer taggad tror jag. Det var verkligen en lärorik och sjukt rolig helg. Även om resultaten inte visade nå bra så vart det ändå bra, hihi.


Fail. Haha, vi var grymt bra på att slänga oss över hindrena. Jättefint, verkligen.


Toppen att få allt på film också. Ser tusen miljoner saker att jobba med. Speciellt min sits. Måste sluta vara så snabb att räta upp mig. Följa med mer och luta mer framåt. Haha, det ser i alla fall skumt ut när man ser det. Ridningen var mest åka häst där, men we keep on workin'.

Sådär, nu orkar jag inte skriva ner nå mer. Trots allt länge sen allt det här var. Men tror mycket kommer finnas kvar i minneskistan ändå ;)
Bjuder på massssa bilder. Även dom mindre bra, haha. Jobbar på mitt självförtroende och min ridning. Så var inte så hård :) Hehe, det fixar jag bra själv som sagt. Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design av Tasnim
Headerbild från WallpapersWide