I know I can

Hej, hej, hemskt mycket hej
Se, jag behöver inte någon doktor. Jag kan självdiagnostisera mig ;) Här är nog mitt allvarligaste alternativ, haha.

Ryggskott kallas det när du plötsligt eller gradvis får ont i ryggen
. Det gör mer ont vid vissa rörelser, till exempel när du försöker vrida dig eller böja dig framåt.
Vid ryggskott händer det även att man kan böja sig framåt utan besvär, men inte tillbaka.

Ryggskott kan ibland bero på diskbråck, kotförskjutning eller hoptryckta eller slitna diskar, men oftast är orsaken en överbelastning av nedre delen även kallad ländrygg eller korsryggen. Åtta av tio personer får ont i ryggen någon gång. Ryggbesvär är ungefär lika vanligt i alla åldrar, till och med hos barn och tonåringar.

Ryggskottet kommer nog däremot oftast på grund av följande faktorer:
1) Stress. Ökad anspänning skapar en spänd rygg. (Ont i ryggen)
2) Minskad motion vilket medför att kroppen blir stelare och stelare.
3) För mycket sittande. Detta skapar ännu större stelhet i kroppen. 

Det är viktigt att inte provocera smärtan.
Det vill säga i det akuta läget ska du INTE vara uppe och promenera som du ofta får höra idag. Men vi pratar om det akuta läget som ska vara sängläge, cirka 48 timmar.
Men så fort du känner att när den akuta fasen har lagt sig så ska du upp på benen igen.
Men inte med saker som gör ont.

Den feta texten är väl vad som stämmer in på mig typ. Så ja, det är väl bara upp och fortsätta köra då. Har som plan att kunna rida imorgon, tjoho.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design av Tasnim
Headerbild från WallpapersWide