See it through my eyes

Hej, hej, hemskt mycket hej
Glömt bort att jag ju sagt att jag ska svara i inlägg när jag får frågor bland kommentarerna. Men i alla fall så undrade någon vad jag har för kamera.
 
Har en Sony a77. Är superdupernöjd med den. Har ju inte haft den allt för länge och inte fotat så flitigt på senaste, så kan den inte så bra som man önskar. Det är i alla fall en ganska rejäl kamera som fått bra betyg i tester. Men den är rätt dyr. Eller dyr och dyr, det beror väl på hur man tänker, men det finns ju definitivt hyfsat bra och billigare systemare. Just nu kan man hitta den från 8000 kr upp till 18500 kr.
Många kör ju på Canon och Nikon för att dom sägs vara "the shit", men fotar man bara på hobbynivå så tycker jag absolut att Sony kan vara ett bra val. Dessutom var min första systemkamera en Sony (a100), så kändes rätt självklart att fortsätta på den linjen när jag också hade objektiv passande Sony. 
                 
 
Men som sagt är man bara hobbyfotograf så duger i princip vilken systemare som helst. Sen beror det ju på vad man vill fota med den också. Dom flesta kör med kitobjektivet hela tiden, 18-55mm är ju rätt standard. Men jag till exempel ville ju fota mycket hästar i action och behövde då ett längre. Tror jag har ett 55-200mm som jag varit nöjd med och som kan användas till allt möjligt.
Efter ett tag blev det också mycket ridhusfotande och då behöver man ett ljusstarkt objektiv. Så min kameraväska uppdaterades med ett 90mm f/2.8. Vilket betyder att det är ett fast objektiv som inte går att zooma varken in eller ut och f/2.8 betyder att det är ljusstarkt. Bländartalen ska vara så låga som möjligt i till exempel ridhus. För att få någolunda ljusa bilder bör man ha ett objektiv med f/2.8 eller lägre. 
Haha, så det jag egentligen ville säga från början var att jag tycker nästan det är viktigare med ett objektiv som passar ändamålen. Finns hundratals olika objektiv i lika många prisklasser. Så om jag var på g att köpa en systemkamera hade jag satsat på en hyfsad och sen spenderat mera på ett bra objektiv. Nu för tiden så är ändå nästan alla systemare så hightech att en nybörjare eller hobbyfotograf knappt märkt av skillnaderna.


3 bilder som jag fotat på utebanan .. Synd att kvallan dödas lite hära.


2 bilder som inte jag fotat på utebanan ..


1 bild som jag inte fotat i ridhuset ..


2 bilder som jag fotat i ridhuset ..
 
Råkade skriva mer än jag hade tänkt, hehe. Och är definitivt inget proffs, inte ens i närheten. Det är bara mina tankar kring allting. Det bästa är att fråga mycket, prova sig fram och lära känna sin kamera.
 

Denna har jag fotat med en kamera som jag aldrig tidigare hållt i, rätt lyckat.

Och man ska aldrig säga "Gud vilka bra bilder, vad har du för kamera?". Det är som att säga till en konstnär, "Gud vad fina bilder, vad har du för penslar?". Självklart finns det ju fördelar med bättre material. Men hade typ jag målat någonting så hade det inte spelat någon roll alls vad för slags penslar det varit, det hade blivit lika dålig oavsett. I think you get my point ;) Tur, skicklighet och så beror det ju på hur kräsen man är. Slängde in några bilder också så man förstår skillnaden ibland.
Fy vad seriöst jag låssades vara nu, värsta långa faktaboken, haha. Pusshej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design av Tasnim
Headerbild från WallpapersWide